وبلاگ تخصصی  حقوق تجارت بین الملل

وبلاگ تخصصی حقوق تجارت بین الملل

contact us at :mojaddamilaw@gmail.com
وبلاگ تخصصی  حقوق تجارت بین الملل

وبلاگ تخصصی حقوق تجارت بین الملل

contact us at :mojaddamilaw@gmail.com

جزوه درس حقوق تجارت دریایی کالا


جزوه درس حقوق تجارت دریایی کالا     -       استاد اصغری        

باتشکر از زحمات سرکارخانم آرزو خاقانی

 

اساس حقوق بین المللی رو قواعد لاهه تشکیل میدهدکه در سال 1343 اولین قانون بین الملل تصویب شدو بیش از 90درصد حمل و نقل ها حما و نقلهای دریایی میباشد

سوال :کشتی باید چه خصوصیاتی داشته باشد تا بهش کشتی بگویم؟قابل حرکت باشه روی اب-ابعاد ش مشخص باشه – 25تن  ظرفیت ناخالصش باشه –تابع قوانین باشه-تابعیت داشته باشه  

سوال:کشتی درچه صورت میتواند تابعیت ایرانو داشته باشه؟هرکشتی تابعیت کشوریرو داره که پرچم ان کشور رو داره و ان کشتی رو در ان کشور ثبت کرده باشه ولی ان چیزی که مبنا هست تابعیت مالک و ثبت اون در ایران هست

سوال:فرق حقوق دریایی با حقوق در یا ها چیه؟در حقوق دریاها بیشتر در باره حد و مرز دریایی - ابهای داخلی و سرزمینی و حقوق حاکمیتی کشورهارو تفکیک میکنه ولی حقوق دریایی بیشتر درمورد کشتی –الودگی دریایی-زیست محیطی و مسایل فنی کشتی بحث میکنه

سوال:منبع  تجارت بین الملل داخلی هست یا بین الملی؟عمده منابع عمدتا حقوق داخلی هستن.


جهت مشاهده ادامه جزوه لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

 

 در تجارت بین الملل معاملات خصوصی وجه بین الملل پیدا میکند.چون عمدتا خصوصی هستن بنابرین صل بر صلاحیت داخلی کشورهاست که محل عقد کشوری در این زمینه اعمال میشود

مبنای اعتبار کشتی مالکیت مالکان کشتی هست ولی برخی کشورها برای اینکه برندشون محفوظ باشه مبنا رو محل ساخت کشتی قرار میدن مثل کشور انگلستان

سوال:کشتی ایا مال هست یا شخص و یا هر دو تا؟از یک بعد مال منقول هست تابع حقوق حاکم براموال منقول و از یه بعد دیگه شخصیت حقوقی براس فرض شده پس جواب میشه هر دو تا

سوال چرا به کشتی تابعیت اعتا میشه؟چون کشتی یک وسیله پر تردد هست و اینکه در واقع عمده سفر در ابهای ازاد تابع هیچ کشوری نیست برای همین وقتی در ساحلی اختلاف میوفته تعارض قوانین پیش نیاد میان انچه که در کشتی اتفاق میوفته رو تابع قوانین ان کشتی  میکنن پس بخاطر رفع مسایل تعارض قوانین و در ابهای ازاد یک حاکمیت به کشتی تابعیت اعتا میکنن که این تابعیت در کشور ایران تابع مالکیت مالکان کشتی هست و اصل بر این است مگر برخی کشورهایی که میان تابعیت را کشوری قرار میدن که کشتی در ان ساخته شده مثل انگلستان

دو نوع کشتی رانی داریم یکی داخلی و دیگری بین المللی

در کشتی رانی داخلی که بهش کابوتاژ میگن در قانون کشورها انحصارا به کشتی داخلی داده میشه که در سواحل داخلی از یک بندر به بندر دیگر میرن و در سواحل داخلی حمل و نقل مختص کشتی های داخلی هست.

اما در کشتی رانی بین الملی میتونن از بندر یک کشور به بندر کشوری دیگر برن که میتونه داخلی و خارجی باشه و تابع شرایطی خاص هستن

چطوری کشتی ثبت میشه؟اداره مرکزی ثبت کشتی در سازمان بنادر و کشتی رانی نهادی هست که کشتی رو ثبت میکنه مثلا ابادان و یا مرکز اصلی کشتی رانی جنوب هستش

برای ثبت کشتی اول باید اسم رو به سازمان بنادر پیشنهاد کنیم و در صورت موافقتتقاضا نامه به همراه اظهارنامه و ان گواهی فنی که کشتی لازم داره  مالک  یا نماینده قانونیش به اداره ثبت کشتی میده تا ثبتش کنن بعد از ثبت انچه که ثبت رو اقبات میکنه گواهی ثبت هست که هم به امضای مالک کشتی و هم سازمان بنادر رو کشتی رانی برسه سند ثبت کشتی گواهینامه ای است که توسط سازمان بنادر صادر میشه و در اون مشخصات کشتی به صورت کامل قید میشه و در دو نسخه یکی برای مالک و دیگری سازمان بنادر و کشتی رانی

محتوی اظهارنامه چیا هستن؟داخل اظهار نامه باید اول معرفی کلی از شرکتمون کنیم و مشخصات کشتی اینکه ظرفیتش چقدره مشخصات مالک کشتی چه کسانی سهم دارن و مشخصات فنی کشتی  و اینکه در مورد کشتی مهمه  سوختش چیه مثلا دیزیلین یا انرژی اتمی هست سوختش و و حتما باید قید کنن توانش چند اسبه بخاره

کشتی دو نوع هست 1- کشتی توریستی و تفریحی و 2- کشتی تجاری

هر چیزی که ثبت میشه اگر تغییر داده میشه باید به اطلاع اداره ثبت برسه مثلا موتورش تغییر بکنه و یا سرعتش و غیره

نشر اگهی در مورد کشتی ها به ویژه تغییر نام کشتی و مالک کشتی حایز اهمیته  اگر نام کشتی تغییر کنه باید 3 بار اگهی هرکدام  به فاصله  یک ماه هم در روزنامه رسمی و هم کثیرالانتشار چاپ بشه هدف از چاپ همایت از حقوق اشخاص ثالث هستش و اگر مالک تغییر کنه باید 3 بار اگهی به فاصله 10 روز فقط در روزنامه کثیر الانتشار باشه

در کل کشتی ها مثل ماشینها تابع ثبت هستن و باید رسما به ثبت برسن .ثبت چه معاملاتی غیرمنقول و در مواردی منقول مانن کشتی و ماشین باید انتقال مالکیت رسمی باشد

نام کشتی در جلوی تیزه که بهش سینه و دماغه کشتی میگن و پشتش که پاشنه کشتی میگن باید نوشته بشه

دیون ممتاز:دیون ممتاز یه حق عینی هست.

دیون ممتاز برای ما چه قابلیتی ایجاد میکند؟دیون ممتاز قابلیت اقامه دعوی را برای دارنده ان ایجاد میکند یعنی کسی که میتواند نسبت به کشتی اقامه دعوی کند و حقوق خود را اقامه کند

سوال :سابقه ی حقوق دریایی چیست ؟ و فلسفه ان چیست ؟و در چه معاهداتی به ان پرداخته می شود ؟

حقوق ممتاز اولین بار در امریکا در قضیه ی nestor شناسایی شده اند بعدها در چندین کنوانسیونهای بین الملل به رسمیت شناخته شد  که مهمترین ان کنوانسیون 1926بروکسل پایتخت بلژیک با عنوان کنوانسیون یکنواخت سازی برخی از مقررات مربوط به حقوق ممتاز در رهن دریایی بعد از این در چندین کنوانسیون دیگر تدوین شده است اجمله ان کنوانسیون مربوط به ثبت حقوق مربوط به کشتی در دست ساخت مصوب 1367و کنوانسیون یکنواخت سازی مقررات مربوط به حقوق ممتاز و رهن دریایی مصوب 1993 هست که هیچ کدام لازمالاجرا نشدن فقط کنوانسیون 1926 را داریم که اتفاقا قانون دریایی ما در مواد 29 تا 41 عیننا برداشتی از ماده 2 کنوانسیون بین المللی بروکسل 1926 هست .

فلسفه ایجاد حق تعقیب و تغرب برای دارنده ان هست.

حقوق ممتاز نسبت به مال یه حق مالکیت کامل رو ایجاد نمیکند ولی نوعی شبیه نفع مالکانه هیت و انچه که برجسته هست در حقوق عینی نسبت به مال هست و تغییر مالکیت به اون حق عینی ما خدشه ای وارد نیکند و ثابت هست یعین ما حقوق رو نسبت به مال داریم نه مالک.در ماده 29 فهرست حقوق ممتاز یا همون طلب هارو ذکر کرده است.

ترتیب طلبهای ممتاز شامل 1-هزینه دادرسی 2-حقوق و عوارض بندی یعنی یه جور حق دولتی3-قراردادهای مالی کارکنان اعم از فرمانده –خدمه-کارکنان4-هزینه های کمکهای امدادی دریایی – امدادی و اجرتش5-هزینه هایی که برای نگهداری کشتی و تامین احتیاجات اون ضروری هست

سوال:الویتها بین حقوق ممتاز چگونه هست؟

1-به لحاظ زمانی حقوق و مطالباتی که در سفر اخر ایجاد شده ان نسبت به سفرهای قبلی مقدمن.

در مورد حقوق هم عرض در صورتی هست که به نسبت سهم هر یک از طلبکاران ما بین انها تقسیم می شود.

2-در یک سفر دریایی حقوقی که در هر طبقه ایجاد شده هست نسبت به نسبت های بعدی ان اولویت دارد

3-کسانیکه طلب ممتاز انها بر اساس قرارداد استخدامی ایجاد شده هست مطالبات انها کلیه قراردادی را شامل می شود که به سفر نهایی منتهی میشود.

فرمول اساسی اگر هم عرض هستن بینشون به نسبت طلبشون تقسیم می شود.

سوال:حقوق ممتاز دریایی چه مواردی را شامل میشود؟

1-خودکشتی 2-کرایه حمل آن تا زمانیکه در ید مالک قرار نگرفته باشد 3-خسارتهایی که به کشتی یا کرایه ان وارد میشود و از ان بابت به مالک کشتی غرامتی پرداخت میشود

سوال:اجرای حقوق ممتاز تابع چه شرایطی هست؟

برای اجرای حقوق ممتاز پس از ثبت دادخواست علاوه بر ابلاغ به طرفین دعوا قانونگذار مقرر کرده است که به دارندگان حقوق رهن نیز ابلاغ شود چرا که نسبت به کشتی ذینفع تلقی میشود همچنین مقرر شده هست به سه مرتبه اگهی به فاصله 5 روز در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار تا اشخاص ذینفع بتواننددر جلسه داوری حاضر شوندو همچنین رسیدگی به مطالبات ممتاز خارج از موعد ورد رسیدگی قرار میگیرد

پس ارای مربوط به مطالبات ممتاز قطعی هستن مگر ارایی که به فروش کشتی باشند قابل اعتراضه به شرطی که معترض میاد معادل محکوم به را به صندوق واریز میکنه محلت اعتراض 1 ماهه هست

اعتراض طرفین از طریق ابلاغ ولی اشخاص ثالت از طریق اگهی هست .

رهن دریایی:رهن یعنی کسی کشتی رو بابت بدهی به وثیقه میذارد وقتی در صورتیکه ما بصورت مطلق میگویم کشتی در رهن گذاشته شده هست اطلاق میشود.

در قانون مدنی ماده 771رهن یعنیشخص بابت دینی که به طلبکار دارد مدیون مالی را به عنوان وثیقه نزد این میگذارد

و در قانون دریایی به سراحت تاکید شده هست که رهن تابع قانون دریایی می باشد و شامل قانون مدنی نمی شود

رهن در ارتباط با کشتی هایی امکان پذیر هست که به ثبت رسیده باشن

سوال ایا کشتی های در حال ساخت رو هم  می توان  به رهن گذاشت ؟ بله کشتی در حال ساختم درصورتیکه ثبت موقت شوند می توان به رهن گذاشت تا کامل شود و این در صورتی هست که باید کشتی به جایی رسیده باشد که  به کشتی تیرک اصلی نسب شده باشد و این ثبت موقت تا زمان تکمیل کشتی اعتبار دارد.

سوال :رهن در کشتی ها باید ثبت بشه یا نه؟در مورد کشتی نقل و انتقال عین و منافع اگر برای بیش از 2 سال باشد باید ثبت بشه

در سند رهن همون مشخصات کشتی –مدت رهن- رهن در برابر چه کسانی بوده طرفین کیا هستن و غیر نوشته می شود

رهن دریایی چه اثار و امتیازاتی رو برای مرتهن دارند؟حق تقدم رو ایجاد میکنه  یعنی ما باید طلبکاران ممتاز رو در صدر قرار دهیم

یک کشتی رو می توانیم چند مرتبه با توجه به مقدار وام به همون نسبت رهن کنیم

رهن و طلب ممتاز چه تفاوتهایی دارن؟

1-      رهن نسبت به خود کشتی هست ولی طلب ممتاز برای همه

2-      طلب ممتاز مقدم هستن برای مرتهن ولی در رهن نه

3-      طلب ممتاز حتما باید ثبت بشه

4-      حقوق ممتاز مشمول مرور زمان میشه ولی رهن نه

طلب ممتاز مدت مرور زمان یک سال از زمان ایجاد

حق ممتاز فایده اش برای ما این هست که همون حق تعقیب یا اقامه دعوا علیه کشتی میباشد

اثار رهن دریایی :اثر مستقیمش همون حق تعقیب یا اقامه دعوا علیه کشتی

بعدش حق فروش کشتی بعدش حق مالکیت رو ایجاد میکند

در رهن نیز اقمه دعوا مثل حقوق ممتازه مثلا علاوه بر اینکه ابلاغ میشه باید 3مرتبه به فاصله 5 روز هم در روزنامه کثیرالانتشار و هم روزنامه رسمی اگهی بشه

در رهن علاوه بر اینکه به مالک ابلاغ می کنیم به بقیه افرادم ابلاغ میکنیم

رهن رو نسبت به دارنندگان ممتاز ابلاغ نمیکنیم چون ثبت نشده هستن

در این صورت تکلیف این هست که یک ماه فرصت دارن که حق مرتهن پرداخته شود اگر پرداخت نکن یک ماه رو در نظر گرفتن تا خارج از جلسه دارسی بهش برسن که اون مدت یک ماهه از زمان اخرین اگهی شروع میشود و اگر پرداخت نکردن حق مرتهن رو کشتی رو از طریق مزایده به فروش میزارن

بحث قرارداد حمل و نقل:اصل بر قرارداد حمل و نقل می باشد

تعریف قرارداد حما و نقل:در ماده یک کنوانسیون بروکسل قواحد لاحه تحد عنوان قراردادی تعریف شده که بر اساس بارنامه دریایی یا اسناد مشابه مالکیت برای حمل کالا از طریق دریا تنظیم می شود و در مقابل متصدی حمل و نقل و صاحب کالا همون فرستنده منعقد می شود

وقتی می گویم قرارداد حمل و نقل از قرار داد باربری بر اساس بارنامه یا اسناد مالکیت مشابه تنظیم می شود یعنی چی؟

یعنی یک سندی که نشون میده بار متعلق به کی هست و به چه کسی سپرده شده و در عرف ما همون بارنامه را قرار دادند

و بارنامه زمانی هست که بار را متصدی تحویل دهد. و اگر قبل از بارگیری کالا در اسکله و یا انبار تحویل داده شود در ان صورت رسید موقت صادر می شود

یکی از مهمترین و معتبرترین اسناد تجاری بارنامه هست و قابل نقلو انتقال هست مثل چک و سفته

بارنامه به سه شیوه صادر می شود ؟1-شخص معین2-حواله کرد که به صورت ضرب نویس 3-یا در وجه حامل که به صورت پول هستند

متصدیان حمل و نقل حق حبس را درمقابل کسی که بارنامه رو در اختیار دارند می تواند داشته باشند

بارنامه یک ویژگی که دارد این هست که مسولیت رو برعهده متصدی حمل و نقل می اندازد و بعد از صادر شدن کالا مسولیت کالا با متصدی حمل و نقل است و مسعولیت متصدی حمل و نقل برای هر واحد بسته بندی کالا 100لیر هستش که برگرفته از قرارداد بروکسل می باشد.

در مورد کالاهای خطرناک مانند تولیدات چوب و حیوانات زنده که در واقع باید روی عرشه کشتی حمل بشن هم در قواعد لاحه از دامنه شمول این قواعد خارج شده و هم در قانون دریایی ایران این مسعولیت مستثنی شده است  چونکه در معرض خطر بیشتر و اسیب پذیرند بنابراین قانونگذار با تبیت از قواعد لاحه سعی کرده توافقی را میان مسعولیت متصدی و منافع صاحب کالا ایجاد کند و از یک طرف اصل بر مسعولیت متصدی گذاشته است که ورود خسارت را اثبات کند و نیازی به اثبات تقصیر ندارد و در برابر ان سقف مسعولیت را در برابر هر بسته محدود کرده است.

قانونگذار ما فقط در مورد تلف مال حدود 100 لیر را در نظر گرفته اما در مورد تاخیر چیزی بیان نکرده هرچند امکان توافق بین طرفین وجود دارد

ایا بارنامه تنها در برابر طرفینش استناد دارد یا نه؟یک توافقی بین متصدی  حمل و نقل و و فرستنده هست اما محدود به طرفین نیست و در مقابل اشخاص ثالث نیز ارتباط دارد

محتویات بارنامه شامل :نام کشتی –بندر مبدا و بندر مقصد –تاریخ بارگیری-تعداد بسته –نوع و مشخصات بسته و در باره فرستنده یا همون متصدی باید نام و نشانی متصدی یا حتی نام کشتی قید شود اما در مورد گیرنده ممکن هست در وجه حامل باشد و نام و نشانی ذکر نشود.

ارکان مسولیت چیا هستن؟1-وجود تعهد 2-نقص تعهد 3-ورود ضرر 4-یک رابطه نسبیت میان نقص تعهد و ضرر وارده

ایا مسولیت متصدی قراردادی هست یا غیر قراردادی؟مسولیت متصدی مسولیت قراردادی هست که برخواسته از قرارداد حمل و نقل است.

اصل در نظام حقوقی ما بر نظریه تقصیر است.

وضایف متصدی حمل و نقل؟1-مهمترین و اصلی ترین نظریه حمل و نقل کالا یا هون بار است 2-وظیفه چیدن بار هست که بر عهده فرمانده کشتی هست به طور مستقیم 3-وظیفه انتقال بار

سوال در صورتیکه گیرنده کالا برای تحویل به بندر نیاید چیکار باید کرد؟که قانون دریایی در این زمینه سکوت کرده ولی در حقوق تجارت  ابتداع با اطلاع فرستنده میرسونه در غیر این صورت باید اصول امانت داری رو رعایت کنه و در مدت معقول با اطلاع دادستان بار رو تحویل امین بده و کرایه رو بگیره اگر کرایه رو نگرفته میتونه با اطلاع دادستان بار را به فروش بفرسته و هزینه خودش رو بردارد

ویزه گی های ضرر چیست؟1-مسلم باشد 2-قبلا مطالبه نشده باشد 3-مستقیم باشه در حقوق دریایی ما سه شکل برای ضرر پیش بینی شده است؟

1-اون ضرر یا خسارت ناشی از تاخر در رسیدن کالا هست

2-ناشی از اسیب وارد شدن با کالا هست

3-ناشی از تلف شدن کلی یا جزعی کالا باشد

اثبات ضرر با زیاندیده است.

بحث مبنای مسولیت متصدی حمل و نقل

سوال :ایا تعهد متصدی حمل و نقل تعهد به نتیجه هست یا تعهد به وسیله؟تعهد به وسیله ان است که شخص  ملزم  است تمام تلاش خود را حصول نتیجه مطلوب انجام دهد  اما در صورتیکه هدف مورده نظر محقق نشد مسول نیست.مگر انکه زیاندیده اثبات کند اقدامات فاعل  در حد متعارف نبوده و تقصیری مرتکب شده است.

اما در تعهد به نتیجه صرف عدم حصول نتیجه  برای تحقق مسولیت کافیست.فارغ از اینکه مرتکب تقصیری مرتکب شده یا نشده است.حال تعهد متصدی حمل و نقل به حفظ سلامت کالا و انتقال ان به مقصد اگر تعهد به وسیله هست در این صورت مواظبت معمول و معقول کفایت می کند و در صورت عدم تحقق هدف زیاندیده باید تقصیر متصدی را اثبات کند اما اگر یک تعهد به نتیجه باشد در هر صورت باید کالا را در موعد مقرر و صحصح و سالم به مقصد برساند مگر انکه اثبات کند  یک عامل خارجی باعث ورود ضرر شده است.

در قانون مدنی ماده 516 متصدی حمل و نقل در حکم امین است بنابرین تعهد وی یک تعهد به وسیله تلقی می شود.بنابرین اگر زیانی وارد شود مسول نیست مگر اینکه تقصیر وی اثبات شود.اما در قانون تجارت مسولیت متصدی حمل و نقل افزایش یافت و مقرر شده است متصدی حمل و نقل  مسول نابودی یا تلف یا گم شدن و یا تاخیر میباشد.مگر اینکه اثبات کند عدم وصول نتیجه معلول یک عامل خارجی بوده است که این عوامل در قانون تجارت اعم هست از قوه ی قاهره و اشتباهات فرستنده یا گیرنده ، دستورات غلط انها یا عیب خوده کالا، بنابر این مسولیت متصدی مطلق هست.

در قانون دریایی که انعکاس دهنده قواعد لاحه می باشد زیر مواد 54و55 به مسولیتهای متصدی پرداخته شده است بعد از انکه بنا بر ماده 54تعهدات متصدی مبنی بر اماده سازی کشتی ،تامین کارکنان و کادر مناسب ،سوخت کشتی،اماده سازی اموال،چیدن بار، بارگیری و تخلیه تاکید شده .بنا بر مواد 55بیان شده است کشتی و متصدی حمل  مسول فقدان یا خسارتهای ناشی از  عدم قابلیت دریانوردی نیست.مگر اینکه در اماده سازی کشتی برای دریانوردی و تامین احتیاجات ان ،اماده سازی اموال و مواظبت در حمل و نقل سعی و احتمام  کافی نداشته  باشدو اما در ادامه همین بند قانونگذار می گوید اگر در نتیجه عدم قابلیت دریانوردی خسارتهایی وارد شود متصدی حمل ملزم است اعمال سعی مقتضی رو اثبات کند.

اما چالش برنگیزتر انجاستکه در بند 2 همین ماده علتهای خارجی با عوامل خارجی که رافع مسولیت هستن برشمرده شده .این امر باعث شده است که برخی دیگر از استادها مسولیت متصدی را بر مبنای نظریه خطر تقصیر نمایند یعنی در صورتیکه زیانی وارد شده باشد،اینکه متصدی سعی مقتضی را اثبات نماید کافی برای رفع مسولیت از وی نمیباشدمگر اینکه یک عامل خارجی را اثبات نماید یعنی حتی در مواردی که مرتکب تقصیری نشده و تمام تلاش خود را انجام داده است اما علت ورود زیان مشخص نیست،وی مسول است.این نظریه در حال حاضر با استقبال بیشتری رو به رو است.

بنا بر قواعد لاحه مقرر شده است که برای خسارتهای ظاهر ی  در همان صورت جلسه تحویل عیوب کالا قید شود .اما برای خسارتهای غیرظاهری تا 3 روز فرصت اخطار بر متصدی است.

اما در کنوانسیون هامبورگ برای خسارتهای ظاهری تا 24 ساعت بعد از تحویل اخطار پذیرفته می شود

فرصت اقامه دعوی علیه متصدی چقدر است؟در قانون تجارت 1 سال است ولی در قواعد لاحه نیز 1سال هست

اما در کنوانسیون هامبورگ فرصت اقامه دعوی حمل و نقل در مجموع 2 سال تعیین شده است.

در مواردی که متصدی حمل و نقل فرستنده کالا را مسول خسارتهای وارده به ضرر بداندعلی رغم  سکوت قوانین ایران و لاحه  در کنوانسیون هامبورگ مقرر شده است اولا 90 روز پس از حادثه یا تحویل کالا به فرستنده اخطار دهد وگرنه یک دلیل ظاهری به نفع فرستنده خواهد بود و اقامه دعوی علیه وی پذیرفته نیست اما در هرحال فرصت اقامه دعوی نیز 2 سال دانسته شده است.

چه چیزهایی باعث می شود مسولیت از متصدی حمل و نقل رافع بشه؟بند 2 ماده 55 اگر کارکنان کشتی اعم از فرمانده و دیگران مرتکب غفلتی بشن متصدی حمل و نقل مسولیتی ندارد.

علل رافع مسولیت متصدی حمل در قوانین لاهه:

1-این علل میتونه منتصب به کشتی یا کارکنان کشتی باشه

2-یا میتونه اشتباهات فرستنده کالا باشه

3-یا علل خارجه باشه

4-یا اشتباهات مربوط به نوع کالا باشه

5-      اتش سوزی باشه

6-      خسارتهایی که ناشی از جنگ باشه

7-      قرنطینه

8-      اعتصاب

9-      بازداشت و توقیف کشتی

10-  عملیات نجات و مجاهدت

مسولیتهای متصدی حمل و نقل در قوانین هامبورگ:

مبنای مسولیت در قوانین ما و بروکسل و لاهه فرض مسئولیت یا نظریه خطر است ولی در هامبوگ بنظر میرسد نظریه فرض تقصیر می باشد

تفاوتهای قانون لاهه و بروکسل و قوانین ایران با هامبورگ:1-در نظریه هامبورگ اومدن مسولیت متصدی حمل و نقل را افزایش دادن ولی در لاهه و بقیه نه بیشتر سعی میشه از متصدی مسولیتش را سلب کنه مگر اینکه خودش بیاد اثباتش کنه

2-در هامبورگ خسارتهای ناشی از تاخر را نیز شامل میشه

در کنوانسیون هامبورگ مطالبه ضررهای ممکن الحصول محل تردید نیست  چرا که به صراحت خسارتهای ناشی از تأخر جزء خسارتهای قابل مطالبه تلقی شده است در حالیکه در قانون لاهه و به تبعیت در قانون دریایی ما صرفا خسارتهای ناشی از تلف کالا یا ورود عیب به کالا و ورود عیب النفس قابل مطالبه است

3-سقف پرداخت غرامت بابت کالا نیز افزایش یافته و واحد ان بهSDR تغییر کرده

در قواعد هامبورگ موارد رفع مسئولیت حذف شده است غیر از چند مورد به شرح زیر1-آتش سوزی 2-حمل روی عرشه 3-حمل حیوانات زنده 4-نجات در دریا

در قواعد لاهه و بروکسل و قوانین ایران  به حمل روی عرشه حیوانات زنده کاری ندارد چون ریسکش بالاست ولی در هامبورگ به این مسئله پرداخته و نوشته که حمل روی عرشه به دو طریق 1- یا توافق باشه 2- یا عرف تجارتی اقتضا داشته باشه

در مورد حیوانات زنده نیز باز لاهه کاری نداره ولی در قوانین هامبورگ امده که در مورد حیوانات زنده متصدی مسئولیت نداره مگر اینکه اثبات کنه متصدی تقصیر کرده است

امدادو نجات :جزء وضایفی است که  حتی در مورد دشمنی هم باید رعایت بشه که جزء وضایف فرمانده هست تصمیمگیریش

در عملیات نجات دو تا اثر مرتبط هستند 1-خسارتهای وارده به کشتی و بار خود 2-اجرت

 تو کنوانسیون بروکسل و قانون دریایی ایران هرکاری که برای نجات افراد یا اشیاء انجام بشه  و در نتیجه به بارمون خسارت وارد بشه جبران خسارت نداریم در برابر صاحب کالا

در کنوانسیون هامبورگ  نجات اشخاص  در هر صورت و اما در مورد اموال فقط اقدامات معقول و متعارف  از عوامل رافع مسئولیت شامل می شود.

اجرت:آیا عملیات نجات اجرت دارد یا نه ؟ 1- هیچ کالایی بدون اجرت نیست 2-هزینه ها و اجرت نجات جزء حقوق ممتازه محسوب می شوند.که مدت مرور زمانش2 سال است

اگر عملیات نجات  ثمر بخش نباشد اجرت دارد یا نه؟  در برابر عملیاتهای بی ثمر  اجرتی مطالبه نمی شود

اجرت چطوری تعیین می شود ؟اگر قراردای باشد بر حسب اون قرارداد تعیین می شود ولی اگر قراردادی نباشد دادگاه میزان اجرت را تعیین می کند.

 

پایان جزوه

 مطلب فوق صرفا جزوه کلاسی خانم خاقانی است و به منزله تایید استاد نمی باشد

 

 

 

 

 

نظرات 6 + ارسال نظر
حسن جمعه 19 دی 1393 ساعت 20:26

سلام من دانشجوی ارشد ازاد الکترونیک هستم جزوه کامل و روان و شیوا هست استفاده کردم خسته نباشید

سلام خواهش می کنم

مهرداد سیاوشی چهارشنبه 17 دی 1393 ساعت 10:05

بنام خدا
ضمن تشکر ؛ دوست عزیز آیا جزوه برای خود استاد ارسال کردید که در قالب متن جزوه طرح سوال کنند ؟؟؟

باسلام
بنده اطلاعی ندارم

خشایار لاهوتی سه‌شنبه 2 دی 1393 ساعت 17:51 http://khashayar-lahouti.blogfa.com

جناب مجدمی ، سپاس فراروان از حضرتعالی و سرکار خانم خاقانی که در تهیه و ارائه این جزوه قبول زحمت نمودید . ضمنا بنده وبلاگ شما را لینک کردم در صورت تمایل خوشحال می شوم که شما نیز وبلاگ بنده به لیست خود اضافه کنید . متشکرم

مهرداد سیاوشی دوشنبه 1 دی 1393 ساعت 23:39

بنام خدا.
درود بر همگی شما.

باسلام
متشکرم

مجتبی شیخی هفشجانی جمعه 28 آذر 1393 ساعت 17:56

جناب آقای مجدمی
از شما و خانم خاقانی قدردانی می نمایم.

باسلام
متشکرم جا دارد از زحمات سرکارخانم خاقانی تشکر و تقدیر نماییم.

مجتبی شیخی هفشجانی جمعه 28 آذر 1393 ساعت 17:53

جناب آقای محمد مجدمی
با سلام و ارادت
ضمن تشکر از خانم خاقانی ، از جنابعالی نیز قدردانی می نمایم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد